motivation och motion

Motivation…. hur motiverar jag mig själv? Hur behåller jag mitt driv? Ja det är bra frågor att ställa.

Jag försöker att tänka på varför jag vill gå ner i vikt och varför jag startade med den här dieten. Grundtanken jag hade innan gjorde att jag fick en motivation till att starta och den försöker jag tänka på varje dag och inte bara under halvfastedagarna. Jag vill må bra både fysiskt och psykiskt, för just nu ligger jag i riskzonen för alla möjliga sjukdomar som är relaterade till övervikt/fetma och det tär på mig psykiskt. Jag vill försöka lidra värken jag har i min kropp och det kan jag göra genom att gå ner i vikt och på så sätt slipper min kropp de påfrestningar som blir av alla extra kilon och jag blir förhoppningsvis smidigare i lederna av alla träning. Jag vill kunna ha på mig kläder som jag inte kan ha på mig nu tex någon fin tight klänning eller kjol. En klar motivations höjare är när jag ser gamla bilder på mig och tänker att ditåt vill jag inte igen.
Allt det där är motivation som driver mig framåt, som gör att jag kämpar på och inte ger upp. Det är jätteviktigt för mig att hela tiden påminna mig själv om hur det var innan. Hur jobbigt det var när jag var som störst och sen tänka att om jag går ner mer så kommer jag nog tänka samma tanke fast på hur min kropp mådde och kändes just idag.

Peppning och beröm är sånt som gör att jag orkar driva på framåt. Man får en boost som heter duga och jag vill inte göra någon besviken genom att misslyckas eller sluta. Den person som peppar mig mest är My, hon är en klippa! Hon är oftast med mig på mina cykelrundor och det uppskattar jag. Då det är jobbigt driver vi på varandra och ger vårt bästa och vi berömmer varandra hela tiden. Sen att cykelrundorna blir så mycket roligare är helt klart motivationsdrivande och vi kan cykla hur långt och länge som helst.

Sen har jag ju bloggen. För när jag startade med dieten skrev jag att jag skulle skriva allt på den här sidan. Om jag skulle sluta nu så har jag blottat mig i onödan genom att berätta hur jag mår, hur det går, intima tankar om mitt förflutna och framför allt mina mått (snart vikt antar jag för jag har köpt en våg även om jag föredrar måttband). Sen kommer det att bli lättare att finna motivationen igen om den skulle försvinna genom att läsa mina tidigare inlägg där det står om hur bra det gick och hur glad jag blev när jag gått ner 2 cm osv. Alla som strävar efter att upp nå något har en motivation. Alla har olika sätt att behålla motivationen, vissa måste ha en visuellbild som gör att de strävar framåt, andra måste få bekräftelse av sina nära och kära. Sen finns det dem som är så starka psykiskt att de inte tappar sin motivation för att de är så förbaskat envisa och viljestarka. Jag är en blandning av allt detta. De gånger jag inte är stark nog eller när bilder inte fungerar så behöver jag bekräftelse av andra. That’ it.

vår10

Den här helgen har varit fantastisk då jag har varit ute mycket i naturen. Jag och lilla My har cyklat ca 43 km och även gått lite på spången vid gröngarn. Vi har svurit som bara den åt den förbaskade jäkla motvinden som utvecklades till storm. Vi har fått kämpa järnet när vi haft motvind i varenda uppförsbacke och jag kan lova att det känns i benen, men nu ska jag väl se det positivt, det är ju nästan dubbelträning. Om det är extra tungt så betyder det att det förbränner extra mycket, eller hur?

vår20

Vi har våra favoritställen när vi är ute och cyklar och vi har vårat mål som vi måste nå. Vi måste cykla 1-2 mil per gång, och nej vi cyklar inte det i sträck eftersom vi måste stanna och njuta av omgivningen som i t.ex. Haga där picnicar vi ofta. Jag fick höra idag av My att vi snart ska cykla järnet för att verkligen komma igång igen. Hur långt kommer vi cykla då? Hur ofta kommer i cykla? Kommer vi cykla enda ner till Thailand?